V listopadu 2014 jsem vydal na blogu Etnetera Activate článek nazvaný Nepřesnost statistik Skliku aneb experiment „růžová hyena“. Po několika měsících však odtamtud článek nedopatřením zmizel. Snad finální verzi textu článku jsem našel v archivu na disku, tak ho opět zveřejňuji. V tuto chvíli má ale hodnotu jen historickou, statistiky Skliku už fungují trochu jinak. Na konci je doplněno pár vět o tom, co se stalo s růžovou hyenou po roce.
Je to (pozn. v listopadu 2014 bylo) skoro přesně rok, co Seznam výrazně vylepšil nástroj Skliku pro návrh klíčových slov. Ne že by z něj nešlo data o hledanosti výrazů na Seznamu dostat už předtím, jenom je to teď díky možnosti exportu čísel do Excelu mnohem pohodlnější. Navíc, kdo jiný vám dá data o měsíční hledanosti za 12 měsíců zpátky. Je vidět i sezónnost a do statistik se dostanou i méně vyhledávané výrazy – stačí 10 hledání za měsíc, aby se výraz do statistik dostal. Skoro to vybízí pro zjišťování hledanosti a analýzy klíčových slov nepoužívat nic jiného. Na tom není nic špatného, také to občas dělám. Jenom je třeba brát čísla z nástroje Skliku s rezervou. Ostatně o jejich nepřesnosti už v minulosti psal Michal Kubíček.
Kdysi dávno, už tomu mohou být tak skoro dva roky, mě při jedné analýze klíčových slov zaujaly ve statistikách výrazy, které byly prostě divné. Škoda, že jsem si tehdy neudělal screesnhot, nyní už je nikdo nehledá. Všechny měly návštěvnost divně konstantní hledanost pár měsíců, několik podobných výrazů lišících se v jednom slově s úplně stejnou hledaností. Že by si nějaký SEO maník měřil každodenně pozice klíčových slov na Seznamu?
Pozice ve vyhledávačích sice nepovažuji za nejdůležitější věc, ale také je občas sledujeme. U nás k tomu používáme nástroj Collabim. Zkusil jsem tedy do jednoho z webů měřených Collabimem nastavit přidat výraz „růžová hyena“. Ten v reálu určitě nikdo nehledá, zatímco v Collabimu jsem zadal pravidelné denní sledování pozic růžové hyeny. Co na tom, že se na daném webu vůbec nenacházela. Lepší by bývalo vyhodnotit experiment po pár měsících, ale okolnosti chtěly, abych se k tomu dostal až teď.
Růžová hyena se mezi tím zabydlela ve statistikách nástroje pro návrh klíčových slov. Měsíční hledanost osciluje zhruba mezi 90 a 100 hledáními, jen výpadek od března do května nedokážu vysvětlit. Nižší hodnotu v říjnu 2014 ano – 7. října jsem sledování růžové hyeny v Collabimu ukončil. Mezitím jsem ale udělal ještě jeden pokus.
Ke konci září jsem v Skliku spustil inzerci na výraz [růžová hyena], tedy v přesné shodě. A ejhle, i statistiky kampaně v Skliku hlásily, že se reklama na výraz růžová hyena spouštěla. Obvykle 3x denně, ale jak je vidět na screenshotu, nebylo to pravidlem. Ode dne po vypnutí až do teď už byly ve statistikách zas nuly, důkaz že tu hyenu opravdu nehledá nikdo jiný než robot.
Co si z toho odnést? Nemá smysl kvůli těmto nepřesnostem statistiky Skliku zatracovat, jen je vhodné k nim přistupovat s vědomím, že mohou obsahovat určité nepřesnosti. Že se v nich mohou objevit i na první pohled zajímavé výrazy, u nichž významnou část změřené hledanosti způsobují roboti.
Doplnění článku po více než roce: Někdy v létě 2015 jsem si všiml, že růžová hyena z nástroje pro návrh klíčových slov zmizela a to definitivně – a to přesto, že původně se ve statistikách zobrazovala až do října 2014. Zmizela tedy dříve než po roce od ukončení experimentu. Čísla tedy již prapodivnými hledáními typu růžové hyeny zkreslena nejsou.