Zobrazování featured snippets ve výsledcích vyhledávání Google je v posledních letech aktuálním a někdy snad i příliš populárním tématem pro SEO konzultanty. Jako ve spoustě dalších věcí se i v zobrazování těchto útržků vykradených z webových stránek Google vyvíjí a testuje, co mu bude fungovat. Když se začaly featured snippets zobrazovat i na různé dotazy týkající se prázdnin a to mnohdy v divné podobě či vytažené z překvapivých míst, začal jsem si občas zaznamenávat, co dokáže Google zobrazit. AKTUALIZACE: V prosinci 2022 Google zareagoval na novelu autorského zákona a hodně se změnilo.
Tento článek byl původně vydán 26. července 2021, jako jakési skladiště screenshotů pořízených od prosince 2020 do daného data. Reakce Google na novelu autorského zákona, která přišla v prosinci 2022 a silně se dotkla i featured snippetů, mě přiměla článek aktualizovat – nově přidanou část jsem zařadil níže doprostřed článku tak, aby vše šlo chronologicky za sebou.
Úspěchy dosaženými v optimalizaci pro featured snippets se chlubit nebudu. Pokud se mi vůbec podařilo něčeho dosáhnout, bylo to spíš náhodou. Ale během posledních několika měsíců jsem si občas uložil screenshot, ten nejstarší pochází z prosince 2020. Při čištění nepořádku ve složce „stažené soubory“ mi přišlo rozumnější tyto obrázky nepřenášet na nový počítač a místo toho ty zajímavější se stručnými komentáři naházet sem…
A aby se tu screenshoty necítily osamělé v tak malém množství textu, dolů jsem nakopíroval i nějaké mé starší odborné poznámky o featured snippets, to bylo taky relativně bezpracné.
Screenshoty featured snippetů
Jarní prázdniny
O featured snippety pro prázdninové dotazy jsem začal zajímat ve chvíli, kdy jsem na dotaz „jarní prázdniny 2021“ objevil jako featured snippet zobrazovat následující tabulku s nulovou přidanou hodnotou.
Donutit Google zobrazovat něco relevantnějšího se mi nepodařilo, ale tabulka ještě před obdobím nejvyšší hledanosti tohoto dotazu zmizela. Tedy úplnou pravdu jsem nenapsal, běžný textový featured snippet z mého webu se zobrazovat začal. Několik týdnů po skončení posledního termínu jarních prázdnin v tomto roce …
Pro dotaz o rok mladší Google původně zobrazoval jinou tabulku, ale pro uživatele podobně neužitečnou.
I zde tabulka po nějaké době zmizela. KamZaSněhem.cz díky stránce jarních prázdnin 2022 se na jejím místě po čase zobrazilo, jen výňatek z textu zvolený Googlem asi uživatelům moc nepomohl…
Tak jsem zkusil upravit text a snad jedinkrát se stalo to, o co jsem se snažil. Zobrazoval se již relevantnější text. I ten však brzy úplně zmizel.
Myslel jsem, že zobrazování tabulek ve featured snippetu u prázdninových dotazů již Google vyhodnotil jako slepou cestu. Ale pak mě napadlo se podívat na rok 2023 a co nevidím…
Abych tu neopakoval v podstatě stejně nesmyslný screenshot jako výše, přikládám tentokrát screenshot z mobilu, který je hodnotnější o obrázek sáněk. Zadat negativní zpětnou vazbu se mi na mobilu nepodařilo, ale třeba je to tím, že mě to tak rozhodilo, že si nepamatuju, že už jsem to jednou udělal :-)
Letní prázdniny
S featured snippety jsem si začal hrát ve chvíli, kdy jsem je objevil u dotazů k jarním prázdninám. To bylo tedy ještě o něco dříve, než ve zmíněném prosinci 2020. Ze začátku se mi nedařilo dosáhnout vůbec ničeho. A pak mě napadlo se podívat na letní prázdniny a vidím něco, o co jsem se vůbec nesnažil… V tu dobu jsem začal screenshotovat.
Featured snippet o letních prázdninách vytažený ze stránky primárně o jarních prázdninách na tomto místě vydržel několik měsíců. Dost dlouho na to, aby dávalo smysl se podívat do Google search console a zjistit, že CTR pro tento dotaz dosahovalo pouze 8,1 %. Tipuji, že kdyby se web zobrazoval na 1. pozici v běžných výsledcích vyhledávání, přivedená návštěvnost by byla vyšší. Ale protože na té pozici na daný dotaz nikdy nebyl, zobrazení ve snippetu určitě nějaký přínos znamenalo.
Velikonoční prázdniny
O dotazu k velikonočním prázdninám jsem si říkal, že by mohlo být jednoduché se do featured snippetu dostat, když se zde zobrazuje text z nějakého PDF dokumentu.
A výsledek? Na chvíli se tam dostal někdo jiný – mně se to nepodařilo, ač jsem se o to snažil snad i s více weby – ale milé PDF se do featured snippetu zase vrátilo.
Po delší době jsem objevil, že se KamZaSněhem.cz začalo zobrazovat u velikonočních prázdnin pro další rok. Jenom vybrat správný text se zas nepovedlo. Ne, opravdu nikde nepíšu, že jsou velikonoční prázdniny v červenci. To se je Google rozhodl vytrhnout z textu dva různé úseky poměrně daleko od sebe umístěné…
Snažil jsem se to Googlu nějak vysvětlit, ale žádná z provedených úprav textu – přidání nerozdělitelné mezery ( ) mezi den a měsíc, ani odstranění mezery na tomto místě (a tedy přechod na zápis s typografickou chybou) – nic pozitivního nepřinesla. Právě naopak, tento snippet z výsledků vyhledávání zmizel a začal se místo něho zobrazovat jiný, pocházející z odlišného webu.
Podzimní prázdniny
A zase výňatek z PDF. Pozornému čtenáři neunikne, že uživatel se ptá na podzimní prázdniny v roce 2021, ale Google vypisuje termín prázdnin v roce 2020.
Pololetní prázdniny
Zde je výsledek originální tím, že zobrazuje i obrázek z kalendáře.
Nahradit se mi ho povedlo, ale jen dočasně. Pak se obrázek z kalendáře zase vrátil.
Na dotaz pro další rok se KamZaSněhem.cz zobrazovat začalo, ale opět se zavádějícím textem a nesmyslným datem. Opět vzniklým ze dvou vzdálených úseků v textu.
Ani zde se mi pokusy o úpravy nepodařilo dosáhnout zlepšení, naopak se začal zobrazovat úryvek z webu konkurenta. S informační hodnotou o něco lepší, ale také s textem useknutým na konci řádku. A mimochodem ze stránky, která u daného data obsahovala faktickou chybu.
Změny po reakci Google na nový autorský zákon
Tolik experimentů a nic moc z toho, dalo by se říct. Tak už to ve světě SEO někdy bývá. Něco vyjde, něco ne, úspěch se nedá garantovat. I když na jiných projektech jsem díky tomu dílčích úspěchů dosáhl. A pak přišel prosinec 2022…
Zákonodárci schválili novelu autorského zákona, více třeba na Lupě. Google svým oficiálním vyjádřejním zareagoval rychle a 15. prosince 2022 skutečně začaly mizet úryvky z obsahu zpravodajských webů z výsledků vyhledávání. Jakmile jsem si toho u jiného dotazu všiml, hned jsem si vzpomněl na stránky s termíny prázdnin. To jsou hezké příklady vyhledávacích dotazů, na něž se zobrazují „normální“ i „zpravodajské“ weby. Ty disponují často doménou se silnou autoritou a ti šikovnější/šťastnější z nich se v posledních let stali silnými konkurenty ve výsledcích vyhledávání u prázdninových dotazů.
Kromě úryvků z běžných výsledků vyhledávání zmizely zpravodajské weby taky z featured snippetů, což pro ně mělo asi vliv mnohem bolestivější. V takovém případě totiž zmizel logicky nejen úryvek, ale celý odkaz. Featured snippet začal Google zobrazovat z jiného webu, alespoň ve mnou sledovaných případech.
Moje oblíbené jarní prázdniny byly jedním z příkladů. Před zásahem zde Google myslím zobrazoval ve featured snippetu podobný nesmysl, jako v minulých letech. Nejspíš z jednoho z těch webů, co jsou vidět na screenshotech výše. KamZaSněhem.cz ho vystřídalo. Takže se konečně začal zobrazovat úryvek, který je skutečně relevantní :-)
Což taky znamenalo posun z nižší pozice na první. Přesný vliv na CTR jsem v Search consoli ani nezkoumal, stačilo se podívat na nárůst trafficu v Google analytics. Po několika dnech featured snippet u tohoto dotazu zmizel, ale nebylo třeba smutnit. První pozice zůstala a žádný snippet nikde nebyl. Znalci vývoje hledanosti jarních prázdnin vědí, že vítězem hry je ten, kdo vstupuje z jedničky do nového roku. Sice bych byl radši, kdyby napadl sníh a KamZaSněhem.cz zas začalo sloužit běžkařům ke svému hlavnímu účelu, ale tahle návštěvnost udělala taky radost, malá opravdu není… Návštěvnost a vlastně i radost :-)
Sadu screenshotů ukazujících, že Google u některých dotazů zobrazuje snippety ne zrovna dokonalé, ale můžu rozšířit o další. Usekávání věty za pořadovou číslovkou se stále někde objevuje (po pár dnech se mi ale už začala zobrazovat věta neuseknutá).
U dotazu bez uvedení roku se zobrazovala stránka i úryvek nerelevantní, nikdo asi nechce hledat loňské jarňáky. Není se čemu divit, že Google po pár dnech tuto stránku vyměnil za jinou, z jiné domény. Užitečná je zhruba stejně. Tak kdo bude další?
Použité informační zdroje
Aby tu byla i nějaká teorie :-)
Při mých pokusech jsem mimo dalších zdrojů (které už si nepamatuju) a vlastních výzkumů koukal na video o featured snippetech z dílny Marketing Mineru z roku 2019 + moje poznámky z přednášky ze SEO restartu 2017 od Marie Šťouračové, které sem můžu taky jednoduše nakopírovat.
- Prezentace: https://www.slideshare.net/RobertNemeccom/jak-se-dostat-do-featured-snippets-seo-restart-2017
- 2 % výrazů v ČR má featured snippet (to je nějaká blbost)
- Nejčastěji na dotazovací fráze – „co je …“
- Z relevantní stránky si vytáhne obsah a dá odkaz na zdroj. Obrázek může být z jiného zdroje než text.
- Nultá pozice, pod reklamou (když reklama je).
- Případovka – růst návštěvnosti o 516 % (to je ze Search engine landu, z grafu na PPC u Robertnemec.com to bylo méně)
- Hodí se pro hlasové vyhledávání popř. Google home – v ČR zatím moc není. To co je ve snippetu pak Google odpoví
- 30 % dotazů má snippet, velký růst mezi lednem 2016 a 2017
Druhy dle typu výpisu
- Klasický výtažek textu (v CZ časté)
- Odrážkový seznam – návody, jak něco udělat (v CZ zatím nikdo neviděl, v USA běžné)
- Tabulka (v CZ nikdo neviděl)
Druhy dle dotazů
- Co je – definice (v CZ často)
- Jak něco udělat (v CZ zřídka – 4 % takových dotazů, ale asi poroste)
- Proč, kde (v CZ velmi zřídka)
- Další už jsou jen v USA – výhody, nevýhody, srovnání, …
Jak se tam dostat?
- Test se dělal pro dotaz typu definice – „co je“. Pro „jak“ se to nepovedlo, v tom se Google chová dost náhodně
- Začít analýzou klíčových slov
- Průzkum konkurence (např. MM)
- 2 strategie
- Jít po dotazech, kde snippet není
- Jít po těch, kde je snippet konkurenční není – klasické poznání konkurence (nerelevantní, neodpovídá titulek, málo vytučněných výrazů – možná je ten algoritmus blbý a funguje na něj tapetování klíčovými slovy)
- Zobrazují se tam ty výsledky, které jsou v běžném SERPu v TOP10 (nejčastěji v TOP 5)
- Při výběru závisí i na objektivitě tématu vyhledávacího dotazu – kde nejde o věc názoru. Ale v USA už se zobrazuje i na sporné dotazy
- Když je nízká konkurence, vytvořit novou stránku. Když je konkurence silnější, využit existující stránky s historií
- Co udělat:
- Do H1 nebo H2 přímo ten vyhledávací dotaz
- Hustota klíčových slov v odpovědi hned pod tím nadpisem
- 200-300 znaků se zobrazuje = v nich by ta KW měla být
- V search console – načíst jako Google – odeslat do indexu
- Otestovat hned – výsledek do 15 minut
- Ale stejně závisí na náladě Google