Seznam a penalizace

Účast Dušana Janovského jakožto nejznámějšího reprezentanta fulltextového týmu Seznamu a navíc konání akce v den, kdy Seznam nasadil významnou aktualizaci svého vyhledávače. Hned dva pádné důvody, proč by si červencovou Poslední středu organizovanou H1.cz na téma penalizace ve vyhledávačích neměl nechat ujít nikdo, kdo se o vyhledávače trochu zajímá. Podělím se o své poznámky z akce. Tento článek byl původně umístěn na blogu Etnetera Activate, ale odtud po několika měsících zmizel, tak jsem ho přemístil sem a změnil datum na 31. červenec 2014, kdy byl původně vydán…

Začalo se aktuálním tématem, právě tento den nasazenou aktualizací vyhledávání na Seznamu. Navíc šlo o významný update, takto velký se prý nasazuje zhruba jednou ročně. Zatím jsem si významnějších změn ve výsledcích vyhledávání na Seznamu nevšiml, nicméně nezkoumal jsem to nijak důkladně a pozice hlavních klíčových slov ve vyhledávačích nepovažuji za nějaké zásadní měřítko úspěchu. Ale pozor – změny se mohou projevit klidně až s týdenním odstupem. Nějaký vliv by mohl mít plánovaný build indexu, ke kterému by mohlo dojít o víkendu.

Nyní již k penalizacím na Seznamu. Ty by se daly rozdělit do čtyř skupin, první je manuální a zbylé algoritmické:

  • Manuální penalizace – manuálně se řeší ty situace, které Seznam zatím nezvládne automaticky. Typicky obsah skrytý přes CSS nebo javascript. Takových penalizací prý nastávají desítky ročně (čekal jsem vyšší číslo), téměř vždy postihnou celý web, znamenají buď kompletní vyhození z indexu nebo výrazné snížení pozic, a mají dlouhou trvanlivost, typicky okolo 3 let.
  • „Penalizace robotem“, např. při objevení zacykleného přesměrování. Tam bývá efekt kratší, tak na měsíc.
  • „SPanda“ – to je moje označení pro rozpoznávač spamu, podobný Pandě u Google. Že byl web zasažen SPandou se zásadně neříká. I SPanda se prý občas splete a postihne i nevinný web.
  • Penalizace na základě podobnosti s nevhodnými stránkami typu MFA a dalších nerelevantních stránek.

Jaký je rozdíl mezi penalizacemi na Google a na Seznamu? Google se zaměřuje při penalizacích zejména na zpětné odkazy, zatímco Seznam na ně z tohoto pohledu víceméně kašle. Odkazy z pochybných katalogů sice nebudou mít přínos, ale penalizaci nezpůsobí.

Potud penalizace. Co dalšího jsem si z komentářů Dušana Janovského zaznamenal?

  • Dotazů, které do vyhledávače pravidelně zadávají brigádníci a jejich připomínky k výsledkům vyhledávání pomáhají k ladění vyhledávacích algoritmů, je zhruba 27.000.
  • Jak dlouho bude třeba dělat „jiné SEO pro Google a jiné pro Seznam“? Do té doby, než někdo přesvědčí Seznam, že kvůli nerelevantním výsledkům vyhledávání ztrácí uživatele nebo peníze. Některé známé problémy seznamáckého vyhledávače prý způsobují chyby v klasifikátoru přirozených odkazů.
  • Signály z Skliku se prý pro přirozené vyhledávání nepoužívají. Kromě jednoho – cen, které indikují, které dotazy jsou komerční.
  • Došlo i na vysoce konkurenční dotazy, dokonce na náš oblíbený příklad „bazény“. O nich sám Dušan říká: „U takových slov sami nevíme, jak výsledky řadit. Rozhodují drobnosti, jednotky nebo možná desetiny procent.“
  • Něco jako Google Webmaster Tools by v Seznamu také chtěli. Tedy kdyby byl svět ideální. V reálu se jich ale nedočkáme, kvůli nízké prioritě a vysokým nárokům na výpočetní kapacitu.
  • Dušan tvrdí, že čeští SEO konzultanti mají rezervy v edukaci klientů ohledně longtailu.  Sám vím, jak je to těžké. Ale třeba mi to dodá motivaci jeden rozpracovaný materiál dotáhnout ;-)

Zajímavého toho zaznělo na Poslední středě více i od ostatních vystupujících. Ale o penalizacích na Google, o nichž se také hovořilo, bylo řečeno a napsáno mnohé již dříve, takže pro část publika to bylo jen opakování.

Článek může obsahovat určité nepřesnosti, vzhledem k diskusnímu charakteru akce se v mých zápiscích klidně mohou nějaké objevit.