Rieserferner Radweg je cyklotrasa, která objíždí dokola část Alp jménem Rieserfernergruppe. Měří asi 95 kilometrů, prochází pěti většími údolími, kromě Itálie zasahuje i do Rakouska a hranice překračuje v sedlech vysokých nad 2000 metrů. Mezi našimi výlety podniknutými během dovolené v Jižním Tyrolsku šlo o trasu nejvíce cyklistickou a nejméně technicky náročnou. Ideálním startovním a cílovým městem je Bruneck.
Začátek z Brunecku na sever údolím Tauferer Tal je ideální na rozjetí, jak už jsem psal v článku o výletu do Zillertalských Alp. Cyklostezka podél řeky Ahr vede víceméně po rovině a je dobře vyznačena. Rovina končí v Sand in Taufers (1542 m n. m.), kde odbočujeme na východ do údolí Reintal. Z výšky asi 860 m n. m. potřebujeme vystoupat nejprve do Rein in Taufers (1542 m n. m.), k čemuž volíme silnici. Po ní občas jezdí více aut, během necelých 10 km dlouhého stoupání jsem jich napočítal 85 (v obou směrech, včetně náklaďáků a autobusu) a zejména v její spodní části to nebylo nejpříjemnější, ale třeba oproti provozu na silnici Bruneck – Pfalzen bylo množství aut vlastně zanedbatelné. V mapě vyznačené tunely také naznamenaly riziko, ze strany k řece jsou otevřené a cyklisté jsou v nich tedy dobře vidět. Jak celou dobu silnice stoupá docela prudce, tak najednou v posledním kilometru před Rein in Taufers se profil srovnává a na pravé straně je vidět velká louka na rovině v údolí.
Z Rein in Taufers pokračujeme nahoru levým údolím (Knuttental). Kousek za vesnicí je poslední parkoviště, ideální startovní místo pro nenáročné pěší výlety rodin s dětmi. Cesta údolím k chatě Knutten Alm (1869 m n. m.) je pěkná a celkem nenáročná, podobně kvalitní i když už více do kopce je i úsek od chaty nahoru do sedla Klammljoch (Passo di Gola, 2288 m n. m.). Pořád ale nejlehčí převod nedostává šanci, trénovaný cyklista vyjede nahoru v pohodě a ještě se zvládne kochat krásami horského údolí. Oproti včerejšímu drápání k chatě Fodara je toto stoupání zcela o něčem jiném.
V sedle opouštíme Naturpark Rieserferner-Ahrn a začíná Nationalpark Hohe Tauern, přejíždíme totiž do Rakouska. Sjezd údolím Defereggental je vyloženě za odměnu – sklon většinou tak akorát, cesta kvalitní šutrohlínoštěrk, takže se to dá většinou pustit a skoro nebrzdit, a přitom zároveň vnímat potok v údolí a kopce všude okolo. Nečekaným zjevením byla horská osada Jagdhausalemen, kam jsme zabočili trochu neplánovaně, pomoci německy mluvícím cyklistům, kteří vyrazili do hor bez pumpičky. Pak už sjezd zpomalovaly občas jen vrata bránící kravám před útěkem z pastviny a nějaká kráva na cestě. Nejhezčí část sjezdu končí u Oberhausalm (1768 m n. m.), kde je nejvýše položené parkoviště zpoplatněné asfaltové silničky, po níž pokračujeme dál do údolí.
Ve výšce 1549 m se silnička napojuje na hlavní silnici,po které vystoupáme zpět ke hranicím s Itálií na Staller Sattel (Passo Stalle) do výšky 2052 m. Stoupání je celkem pozvolné a ani aut tu moc nejezdilo, silnici si oblíbili spíš motorkáři. Nejvíc toho je na koukání těsně pod sedlem, zejména jezero Obersee. V sedle se silnici výrazně zužuje – v serpentinách dolů do údolí na italské straně (Antholzer Tal/Valle di Anterselva) dokonce funguje kyvadlový provoz, auta smějí jezdit dolů při zelené na semaforu jen čtvrthodinu z každé hodiny. Jsem rád, že ve sjezdu nemusím závodit, jinak by mě auta asi brzdila. Kyvadlový provoz končí až kousek nad jezerem Antholzer See (Lago di Anterselva), které je zjevně cílem pro dost výletníků, bohužel atraktivnější trasa z druhé strany jezera, než vede silnice, je jen pro pěší. Kus pod jezerem se zastavujeme v biatlonové aréně, kde se pravidelně konají závody světového poháru v biatlonu. S nadmořskou výškou okolo 1630 m jde asi o jeden z výše položený areálů.
Od biatlonového areálu je sice trasa Rieserferener Radweg značena v mapě od Kompassu jinudy než po silnici, ale značení v terénu patrně vůbec neexistuje a odbočku míjíme, takže dolů svištíme dál po silnici. Až před Antholz – Niedertal hlavní silnici opouštíme a pokračujeme po cestách, kde je v mapě cyklotrasa namalována a občas i v terénu naznačena. Jedeme pořád nedaleko řeky Antholzer Bach až na konec údolí, kde se vlévá do Rienzu a my se zde připojujeme do hlavního údolí Pustertal.
Zde se brzy napojujeme na dobře vyznačenou cyklostrasu Pustertal Radweg, jejíž část už jsme si projeli už den předem při výletu do Dolomit. Tento úsek, kde cesta směrem do Brunecku docela klesá, jsme ale včera objeli z větší části jinudy.
Rieserferner Radweg není neznámou trasou – svůj popis má i na oficiálním webu údolí Pustertal, jen ho čtu až nyní po napsání článku. Takže článek zas až tak velkou přidanou hodnotu nemá, tu možná získá až ve chvíli, kdy se podaří sestříhat video z výletu. To ale asi potrvá dlouho…
GPS záznam trasy
Fotky nebudou, video bude až za dlouho, takže zbývá jen GPS záznam trasy: