Ostrov Lastovo na kole

Město Lastovo na ostrově Lastovo

Ostrov Lastovo byl asi nejhezčí zastávkou našeho týdenního objevování ostrovů a dalších míst v Chorvatsku na kole. Nejmenší ostrov na naší trase není tak malý, jak se zdá. Za den jsme projeli většinu tamních pro kolo použitelných cest, ale pár neprojetých jich zbylo. Najezdili jsme 86 km, takových 100 km by k projetí všeho možná stačilo.

Naše loď zakotvila na západní straně ostrova v zastrčené zátoce a jak jsme posléze zjistili, nebylo to ani na ostrově Lastovo, ale na menším ostrůvku Prežba, který je od hlavního ostrova oddělen jen mostem. Asfaltka do hlavního přístavu v Ubli byla ideální rovinou na rozjetí – jinak je třeba počítat s tím, že na Lastovu moc rovinatých úseků není.

Z Ubli jsme vyrazili po hlavní silnici, abychom z ní brzy zas odbočili. Nejprve jsme vyzkoušeli odbočku jihovýchodním směrem, o které se říkalo, že vede do vojenského objektu. A skutečně se brzy objevil vysoký plot s ostnatým drátem, ale jen jako vzpomínka na minulost – v místě křížení se silničkou byly plot odstraněn. Cestu pak lemovaly vybydlené vojenské objekty jako památka na období bývalé Jugoslávie, kdy bylo Lastovo vojenskou oblastí nepřístupnou pro cizince. Až k vrcholu Kamenec, kam cesta dle mapy mířila, jsme ale nedojeli. Další plot totiž naši cestu ukončil, dál asi vojáci ještě přebývají.

Nezbylo tedy než se vrátit a začít stoupat na největší vrcholy ostrova. Nahoru vede kvalitní asfaltka, bez problému sjízdná i na silničním kole. Asi jde o další pozůstatek činnosti armády. Nahoře se asfaltka rozdvojuje, jedna končí u nepřístupného vojenského objektu, druhá u velkého heliportu, kam se normálně smí. Stoupání je to výživné, s průměrným sklonem přes 10 % a maximum je snad přes 16 %.

Z heliportu se nabízí pěkný výhled na jižní část ostrova, ale lepší rozhled sliboval nejvyšší vrchol ostrova Hum (417 m n. m.). Cesta k Humu vypadá vtipně – lemují ji dokonce svodidla, ale jinak jde o docela kamenitou víceméně vrstevnicovou cestu. Ta končí u nějakého stavení kus pod vrcholem, závěrečný úsek po příliš kamenité a prudké cestě jsme už tlačili. Výhled za to stál, ale asi to není pro každého. Totéž platí pro sjezd od Humu či heliportu po jižní straně kopce dost kamenitou cestou – v některých pasážích pár cyklistů radši z kola sesedlo. Závěr sjezdu vedoucího do zatáčky na silnici spojující Lastovo (myšleno největší město ostrova) a Skrivena Luka byl už v pohodě.

Sjeli jsme do obce Skrivena Luka na pobřeží a dojeli až k majáku na konci poloostrova, což znamenalo v závěru překvapivě prudké stoupání, i když po betonu. Vlastní maják je ale nepřístupný, takže výhled se nabízí jen do zátoky u Skrivena Luka a na Hum.

Silniční stoupání zpět ze Skrivena Luka nahoru směrem na Lastovo dosahuje dle značky maximálního stoupání 9 %. Ve vnitrozemí nás zaujal závrt vedle silnice, tak jsme z ní odbočili a zajeli se podívat na zatím nejzelenější místo na ostrově. V závrtech je půda nejúrodnější a tak jsou hojně využívány za účelem zemědělství. Podobných závrtů jsme později viděli ještě spoustu. Třeba hned při sjezdu po silnici pod Lastovo. Pohled zespoda na staré město, nad kterým se týčí hrad, opravdu stojí za to.

Z Lastova jsme zamířili na průzkum východní části ostrova. Z odboček „tam a zase zpátky“ jsme vyzkoušeli pěknou cestu až k moři do zátoky Zače, kde by se dalo i dobře vykoupat, kdyby v domě u vody zrovna nikdo nebyl (a to tento den nebyl). Další zajížďka do Barje nás už k moři nedostala, což ostatně i mapa napovídala.

Pak už jsme zamířili na okruh vnitrozemím mimo silničky, ze kterého jsme odbočili směrem k jeskyni Rača (Rača špilja). Jeskyně je sice na mapě zakreslena kousek od cesty a tam tedy leží i ve skutečnosti, jenže pěšinka jen pro pěší odbočující k jeskyni se odděluje od cesty již mnohem dříve a tak je pěší úsek až moc dlouhý – určitě přes 10 minut chůze. Do jeskyně se dá rozumně vlézt i bez baterky.

Po výletu k jeskyni jsme se vrátili na náš okruh, který byl ale dál místy zarostlý, až sjezd pod Lastovo zas vedl po pěkné cestě.

Z dalších projetých cest už si komentář zaslouží jen spojka mezi silnicemi Skrivena Luka – Lastovo a Lastovo – Ubli: za moc nestojí.

Aby byla reportáž z projížďky po ostrově Lastovo kompletní, přikládám ještě

• video, které natočila Lenka kamerou umístěnou na helmě,
  • GPS záznam naší trasy, aneb nekompletní mapu cest na Lastovu sjízdných na kole,
  • fotky nepřikládám, ale možná na ně dojde později.

Video

GPS záznam

Odkaz na originální záznam na AllTrails.com

Kam dál – související články

• Souhrnný článek o Kololodi – shrnutí plavby po ostrovech, jejíž 4. den jsme strávili na ostrově Lastovo
  • Ostrov Hvar – 1. a 2. den, střední a západní část ostrova (+ video a GPS záznam trasy)
  • Ostrov Korčula – 3. den, západní polovina ostrova (+ GPS záznam)